
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013 oraz budżetu województwa łódzkiego. Fundusze europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego.
Projekt pn.: "Rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 726 na odcinku Dęborzeczka – Bukowiec Opoczyński w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 726 na odcinku Rawa Mazowiecka – Inowłódz – Bukowiec Opoczyński oraz Opoczno – Żarnów”.
Oś Priorytetowa: I. Infrastruktura Transportowa.
Działanie: I.1 Drogi.
Całkowita wartość projektu: 32 251 687, 64 zł.
Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego: 27 409 450,10 zł.
Okres realizacji projektu: 2008-2013
Zakres prac obejmuje:
. rozbiórkę i budowę nowej konstrukcji nawierzchni jezdni,
. przebudowę i rozbudowę skrzyżowań z drogami publicznymi.
. budowę zatok autobusowych,
. budowę chodników,
. budowę dróg serwisowych, zapewniających obsługę nieruchomości,
. budowę i przebudowę zjazdów indywidualnych i publicznych,
. rozbiórkę i budowę wiaduktu nad torami PKP w fcm 40+361.20,
. rozbiórkę, budowę i przebudowę przepustów,
. przeprowadzanie prac związanych z wycinką drzew i krzewów.
. budowę kanalizacji deszczowej,
. budowę zbiornika chłonno-odparowującego oraz chłonno-retencyjnego,
. budowę i przebudowę rowów drogowych,
. budowę sieci oświetleniowej wraz z oświetleniem i kanalizacji teletechnicznej,
. przebudowę sieci elektroenergetycznej, teletechnicznej i wodociągowej.
Parametry docelowe drogi.
Rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 726 zaprojektowano w oparciu o parametry techniczno - użytkowe charakterystyczne dla drogi klasy technicznej G, które przedstawiają się następująco:
- prędkość projektowa 70 km/h,
- prędkość miarodajna 90 km/h,
- ilość jezdni i pasów ruchu 1x2,
- szerokość jezdni 7,0 m (2x3,5 m),
- kategoria ruchu KR4,
- obciążenie nawierzchni 115kN,
- pochylenie poprzeczne jezdni 2% {przekrój daszkowy),
- szerokość chodnika 2,0 m,
- pochylenie poprzeczne chodnika 2%,
- szerokość pobocza gruntowego 0,5 -1,75 m,
- pochylenie pobocza 8%.
Cel projektu:
Realizacja projektu przyczyni się do spełnienia celu szczegółowego osi priorytetowej I. „Infrastruktura transportowa” jakim jest „Poprawa dostępności komunikacyjnej województwa łódzkiego” i następujących celów operacyjnych RPO WŁ: „poprawa stanu oraz powiązanie sieci transportowej województwa łódzkiego z siecią dróg krajowych, transeuropejską siecią transportową TEN-T oraz: lotniskami” i ‘poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w województwie łódzkim”.
Celem bezpośrednim (operacyjnym) Projektu jest zatem zrealizowanie rozbudowy drogi wojewódzkiej Nr 726 zgodnie z przepisami technicznymi dla drogi klasy G, zwiększenie jej przepustowości, ograniczenie uciążliwości środowiskowych i zapewnienie bezpieczeństwa jej użytkowników. Spełnienie tego celu stanowi natomiast drogę do realizacji celu głównego, którym jest poprawa dostępności komunikacyjnej wschodniego obszaru województwa łódzkiego i jego powiązanie z zachodnią częścią województwa mazowieckiego, oraz długofalowego celu pośredniego w postaci zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej terenów położonych wzdłuż drogi wojewódzkiej Nr 726 i tym samym wsparcia procesu ich rozwoju społeczno-gospodarczego.
Droga wojewódzka Nr 726 jest jednym z kluczowych połączeń komunikacyjnych wschodniej części województwa łódzkiego, warunkujących m.in. sprawny transport surowców mineralnych do produkcji ceramiki budowlanej i produktów tego przemysłu z centrum w Opocznie. Regionowi opoczyńskiemu zapewnia jednocześnie najdogodniejsze połączenie z województwem mazowieckim i samą Warszawą, prowadzi ruch turystyczny w ramach tzw. Szlaku Romańskiego (Inowłódz, Żarnów) i jest podstawowym połączeniem Opoczna z gminą Poświętne. Jednocześnie dotychczasowy zły stan techniczny drogi poważnie ograniczał możliwości transportowe szlaku, obniżał jego przepustowość i powodował rosnące zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
„Fundusze europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego”.