Województwo łódzkie, z racji swojego położenia, pełni ważną rolę w transeuropejskiej sieci korytarzy transportowych TEN-T. To właśnie tu krzyżują się autostrady A1 i A2. Tutaj również przebiegają drogi ekspresowe S8 i S14. Drogi krajowe i wojewódzkie stanowią natomiast ważny element uzupełniający ten system. To swoisty układ krwionośny regionu, wspomagający sieć dróg ekspresowych i autostrad oraz rozprowadzający ruch w głąb województwa.
W ostatnich latach trwa intensywny proces inwestycyjny na drogach wojewódzkich, mający na celu poprawę dojazdów do autostrad i „ekspresówek”. Drogi regionalne łączą miasta powiatowe i lokalne węzły drogowe, muszą więc spełniać wysokie oczekiwania, zwłaszcza jeśli chodzi o przepustowość i wytrzymałość na transport ciężarowy. Wymaga to dostosowana nienormatywnych obiektów mostowych do nowoczesnych standardów. Tak jest m.in. na drodze wojewódzkiej nr 704, gdzie trwają obecnie dwie takie inwestycje: rozbiórka starych mostów w miejscowości Gzinka, Nowe Grudze oraz podobne zadanie między Teresinem a Kołacinkiem. Stare wysłużone obiekty mają tam być zastąpione nowoczesnymi przepustami.
Droga 704 jest dojazdem do autostrady A2, stosunkowo niedaleko znajduje się węzeł autostradowy w Łyszkowicach. Stąd konieczność dostosowania infrastruktury, w zwłaszcza obiektów inżynierskich do przenoszenia dużych obciążeń związanych z ruchem pojazdów. We wszystkich trzech lokalizacjach trwają już prace konstrukcyjne przy nowych obiektach, a dojazdy do nich znajdują się już w warstwie bitumicznej. Budowy mają być zakończone jeszcze w tym roku. Koszt pierwszego zadania (Gzinka i Nowe Grudze) to 10,2 mln zł, a drugiego (wspartego ze środków unijnych FEŁ 2021-2027) - 7 mln zł.
W zachodniej części województwa łódzkiego trwa natomiast budowa dojazdu do węzła w miejscowości Walichnowy, w ciągu drogi wojewódzkiej nr 482. Ta inwestycja również polega na zastąpieniu starego mostu nowoczesnym przepustem i wybudowaniu dojazdów do niego (1,6 km) na odcinku między Sokolnikami a drogą krajową nr 72.
Roboty zaczęły się w tym roku, a ich koszt 14,9 mln zł . Tutaj także zadanie wsparte jest środkami unijnymi.
Fot. Zdjęcia z budowy na DW 704 / Lodzkie.pl